Субота,
19 серпня 2017
Наші спільноти

Вчені виявили ген "материнського прокляття"

Група біологів з Університету Вандербільта (США) виявила мутацію в мітохондріальному геномі у самок дрозофіли (Drosophila melanogaster), яка чинить негативний вплив виключно на чоловіче потомство, знижуючи його плодючість.

medscape.com

Подібне явище називається «материнським прокляттям», і воно вперше спостерігалося в експериментальних умовах. Результати дослідження вчених опубліковані в журналі eLife, пише Лента.ру.

Експеримент, метою якого було виявлення мутацій в мітохондріях плодової мухи та визначення їх впливу, тривав більше чотирьох років. В ході дослідження біологи визначали життєздатність і плодючість чоловічого потомства.

Вчені довели генетичну природу розсіяного склерозу

Вчені створили 18 ліній дрозофіли, кожна з яких спочатку складалася з 300 самок і 100 самців.

Схильність до депресії передається у спадок - вчені

Біологи виявили точкову мутацію в мітохондріальному геномі однієї з ліній. Ген, у якому вона відбулася, кодує цитохром с-оксидазу.

Незважаючи на те, що в білку замінюється лише одна амінокислота, мутація надавала негативного впливу на вироблення сперми і рухливість сперматозоїдів у самців. При цьому на самок вона ніяк не впливала.

На думку дослідників, зміни в геномі мітохондрій можуть бути відповідальні за невиліковне безпліддя у чоловіків. Саме «материнське прокляття» у ході дослідження вперше спостерігалося в експериментальних умовах. Приклади негативного впливу мітохондріальних генів на самців були відомі й раніше, однак доказів відсутності впливу на самок не було.

Вчені виявили ген, що впливає на бажання мати дітей

Мітохондрії, відповідно до загальноприйнятої теорії, спочатку були бактеріями, які розвинули здатність знешкоджувати токсичні молекули кисню і використовувати їх для отримання енергії. Пізніше вони стали органеллами еукаріотичної клітини, яка таким чином отримала подвійний геном — один знаходиться в ядрі, а інший в мітохондріях. При цьому мітохондріальні гени успадковуються тільки від матерів. Якщо мутації в них є шкідливими виключно для самців, то вони виявляються несприйнятливими до природного відбору.

Читайте про найважливіші та найцікавіші події в УНІАН Telegram та Viber